tag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.comments2023-10-16T16:02:06.370+02:00LEINESBLOGG.comLeine Johanssonhttp://www.blogger.com/profile/06253070565775099494noreply@blogger.comBlogger447125tag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-53973005754782713872012-09-26T18:30:34.120+02:002012-09-26T18:30:34.120+02:00Vi har sett hur politikerna med kraftigt höjda lön...Vi har sett hur politikerna med kraftigt höjda löner och förmåner blivit allt odugligare så din teori är säkert korrekt.Leifhttps://www.blogger.com/profile/06624520818559171183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-14461721535584582572012-05-22T09:05:10.977+02:002012-05-22T09:05:10.977+02:00Att människor sparar är ett sundhetstecken. Det ge...Att människor sparar är ett sundhetstecken. Det ger dem en lite större ekonomisk frihet och stabilitet, ett tryggare vardagsliv där ett akut tandläkarbesök, ett oväntat behov att byta kylskåp etc inte havererar den privata ekonomin.<br /><br />En möjlighet att inte behöva leva på randen av katastrof hela tiden, utlämnad åt myndigheters välvillighet.<br /><br />Du vill skatta ihjäl arbetare som vanligt, socialist som du är. Under dessa extrema skatter är vi som sagt tyngda... och ofria.<br /><br />Du gillar slavägarrollen.Jonnyhttps://www.blogger.com/profile/13779289428873272605noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-54383296934914999152012-05-18T14:53:07.328+02:002012-05-18T14:53:07.328+02:00Försäkringen är bestämd, premier tas in med översk...Försäkringen är bestämd, premier tas in med överskott, därmed bör premier återbetalas till de som betalar in dem (de som arbetar).<br /><br />Ta bara det stora antal miljarder som betalas in av de som har månadslön ÖVER brytpunkten för ersättning från systemet. <br /><br />All inkomst de har över denna brytpunkt beskattas och dessa pengar de betalar in kan ses som en extra gömd marginalskatt. Det borde givetvis sättas ett tak på premien man betalar in, allt över detta tak borde istället tillkomma löntagaren som ett pålägg ovanför den vanliga månadslönes och istället efter löneskatt tillkomma löntagaren.<br /><br />Hur mycket ersättning får den som har en månadslön på t.ex 30000:- , hur mycket ersättning får den som har en månadslön på 150000:- ? Jo de får samma ersättning men den med högre lönen i exemplet betalar 5 gånger mer varje månad i premie ... Så fungerar inte försäkringar, speciellt inte med tanke på att risken för arbetslöshet är betydligt lägre för den med högre lönen...Jonnyhttps://www.blogger.com/profile/13779289428873272605noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-29371944398667591212012-05-18T14:06:24.714+02:002012-05-18T14:06:24.714+02:00så sant såså sant såLeine Johanssonhttps://www.blogger.com/profile/06253070565775099494noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-89213120727828326382012-05-18T14:05:11.814+02:002012-05-18T14:05:11.814+02:00Men i en försäkring som arbetarna betalar genom ol...Men i en försäkring som arbetarna betalar genom olika sätt ska kanske gå till arbetarna när de blir arbetslösa. Då borde väl försäkringen göras bättre så avgiften till den hjälper arbetarna som varit med och betalat den? och då de arbetslösa.Leine Johanssonhttps://www.blogger.com/profile/06253070565775099494noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-3246503533239202722012-05-18T08:50:42.687+02:002012-05-18T08:50:42.687+02:001. Överskott har alltid hanterats på detta sätt oa...1. Överskott har alltid hanterats på detta sätt oavsett om det är en socialdemokratisk regerinjg eller en alliansregering.<br /><br />2. Överskott bör givetvis återbetalas till de som netalat in medlen, dvs de som arbetar.<br /><br />3. Överskotten leder till statlig konsumtion av andra saker, t.ex inköp av JAS plan, borrande i åsar etc.<br /><br />Skatter och avgifter ska inte ses som pengar som till varje pris ska förbrukas bara för att de tagits in av det offentliga. Överskott ska återbetalas.Jonnyhttps://www.blogger.com/profile/13779289428873272605noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-3481161452611334962012-05-18T08:46:38.068+02:002012-05-18T08:46:38.068+02:00Men det finns inget som helst tak på den betydligt...Men det finns inget som helst tak på den betydligt större avgiften till systemet, den som går via arbetsgivaravgiften.Jonnyhttps://www.blogger.com/profile/13779289428873272605noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-88204830995044759442012-05-17T21:39:29.185+02:002012-05-17T21:39:29.185+02:00När flera inlägg i andra ämnen ligger överst, känn...När flera inlägg i andra ämnen ligger överst, känns det inte meningsfullt att fortsätta den här debatten. För min del har jag nästan 30 års erfarenhet av debatter om kollektivtrafik, och det genomgående är att andra debattörer inte är intresserade av en kollektivtrafik, som ska vara till för resenärerna, där de nu råkar bo och där, dit de ska åka. Utan det är andra prioriteringar, som klimatet (stoppa vulkanutbrott?), gratisexperiment och liknande. Vänsterpartiet vill göra kollektivtrafiken till en "sovjetzon" mitt i kapitalismen. Mest fientliga till en kollektivtrafik för alla är miljöpartister, som inte vill ha någon kollektivtrafik där de själva bor. För då blir de ju fråntagna försvaret för sitt bilåkande. Och finns där ändå kollektivtrafik, så ska den vara gratis, så att de slipper binda upp sig för att åka kollektivt under en hel månad, genom att köpa månadskort. Centerpartister har ofta samma attityd. De vill göra landsbygden till reservat för rika, som har lyxvillor med två bilar i carporten. <br /><br />Jag har själv haft funderingar på att man borde höja bensinpriset för att finansiera investeringar i kollektivtrafiken, men då var bensinpriset betydligt lägre än nu. Att ta ut en extra skatt med 2 kr / lit på bensinen av dem som själva betalar för sina resor för att andra ska åka helt gratis, tycker jag inte är någon bra idé, och detta i synnerhet eftersom effekten av nolltaxa och extema lågpriser i kollektivtrafiken inte ens är mätbar, var avser minskning av bilismen. De som kommer att drabbas hårdast är låginkomsttagare med äldre bilar, vilka måste spara på barnmaten för att åka och handla med bilen. Samt fattigpensionärer med gamla bilar, som de hade tänkt skulle bli den sista. <br /><br />Mitt förslag om kollektivtrafik för alla, var du än bor sju dagar i veckan samt minst tre kvällar i veckan ger ett lägsta tillåten utbud av 17 turer per vecka med ett mindre fordon, som kommer på beställning. Finns tillräckligt många boende i området kan man ha linjelagda bussturer flera gånger om dagen. Kollektivtrafik är den enda sociala verksamhet som alla måste betala för (via skatten) men som alla inte kan använda när de behöver, den inte ens om de är beredda att vänta i flera timmar på nästa avgång. <br /><br />Det måste finnas en lagstadgad miniminivå, som inte får underskridas, men denna service måste finansieras - utan att det väcker våldsamma protester från de som fortsätter att åka bil. Och redan utan nolltaxa är kostnaden hög nog för att skrämma slag på de flesta kommunakamrerer. <br /><br />Biljettpriset i kollektivtrafiken ska sättas på exakt den nivå, som ger största möjliga intänkt. Varken högre eller lägre. Men man kan differentiera priserna mellan olika resenärgrupper, efter deras betalningsförmåga. Alla pensionärer är inte fattiga, men har genomsnittligt lägre inkomster än arbetande, och har inte lika stort behov att passa tider, vilket gör produktionskostnaderna för trafiken lägre genom att ledig fordonstid mitt på dagen kan utnyttjas.<br /><br />Lars FlemströmLarshttps://www.blogger.com/profile/16229191554516436921noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-84412276157353407382012-05-17T18:53:11.968+02:002012-05-17T18:53:11.968+02:00Finansdepartementet uppger att utgifterna totalt s...Finansdepartementet uppger att utgifterna totalt sett för arbetslöshetsersättning, aktivitetsstöd, lönegarantin och vissa statliga ålderspensionsavgifter uppgick till 38 miljarder kronor år 2010, varav 17,6 miljarder kronor för a-kassan.<br /><br />Staten tog alltså in drygt 61 miljarder och betalade ut 38 miljarder kronor.<br /><br />Överskottet går rakt in i statsbudgeten och finansierar helt andra ändamål.<br /><br />Kanske dags att arbetslösa får bra ersättning så de konsumerar och inte får gå på socialbidrag så skapas arbete istället för att ge allmosor år Mc DonaldsLeine Johanssonhttps://www.blogger.com/profile/06253070565775099494noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-54284144554461115422012-05-17T17:32:11.586+02:002012-05-17T17:32:11.586+02:00Det råkar vara nordbor och svenskar som utvandrar ...Det råkar vara nordbor och svenskar som utvandrar i stor utsträckning. Sverige är nettoexportör av kval arbetskraft.Mattehttps://www.blogger.com/profile/06085291287706102362noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-31876111956284791132012-05-17T16:48:34.667+02:002012-05-17T16:48:34.667+02:00Vi behöver en kontroll så inte arbetskraftsinvandr...Vi behöver en kontroll så inte arbetskraftsinvandringen utnyttjas av oseriösa "företagare". Vilket har blivit ett problem som den borgerliga alliansen inte verkar vilja backa påLeine Johanssonhttps://www.blogger.com/profile/06253070565775099494noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-41690711574937720242012-05-17T16:45:50.467+02:002012-05-17T16:45:50.467+02:00Nu är det väl inte hjorder som kommer in:
År 2011...Nu är det väl inte hjorder som kommer in:<br /><br />År 2011 invandrade 96467 personer till Sverige. Samtidigt utvandrade 51179 stycken vilket ger en nettoinvandring på 45288 personer.<br /><br />År 2011 flyttade 20615 personer med svenskt medborgarskap till Sverige. Tillsammans med inflyttade från övriga nordiska länder utgjorde de 30% av alla invandrare till Sverige.Leine Johanssonhttps://www.blogger.com/profile/06253070565775099494noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-3178694297035791022012-05-17T16:23:21.977+02:002012-05-17T16:23:21.977+02:00Det är helt sant att arbetsmarknadsavgiften går ti...Det är helt sant att arbetsmarknadsavgiften går till arbetslöshetsersättning. Men det gör även den avgiften som vi betalar in och den har vi tak på.Leine Johanssonhttps://www.blogger.com/profile/06253070565775099494noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-30842956391518455552012-05-17T16:17:28.095+02:002012-05-17T16:17:28.095+02:00En tanke klart värd att fundera på. Men om det nu ...En tanke klart värd att fundera på. Men om det nu kostar mer att bygga/driva en bensinmack i sthlm och billigare på landsbygden så är kanske risken då sthlm är lukrativt att macken på landsbygden också får vara med att betala etableringen i sthlm internt på bensinbolaget?Leine Johanssonhttps://www.blogger.com/profile/06253070565775099494noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-29473859260636030362012-05-17T16:11:38.702+02:002012-05-17T16:11:38.702+02:00Jobbar på ett företag som tillverkar lastbilar ;-)...Jobbar på ett företag som tillverkar lastbilar ;-)Leine Johanssonhttps://www.blogger.com/profile/06253070565775099494noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-27045800636730525502012-05-17T16:10:56.874+02:002012-05-17T16:10:56.874+02:00Kanske öka avdrag för resor och minska "golve...Kanske öka avdrag för resor och minska "golvet" för att få avdrag?Leine Johanssonhttps://www.blogger.com/profile/06253070565775099494noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-68526424537425267422012-05-17T13:21:03.373+02:002012-05-17T13:21:03.373+02:00Leif:
Det handlar inte om att "strama åt"...Leif:<br />Det handlar inte om att "strama åt" det handlar om att värna den som kommer hit att personen behandlas väl och att arbetsvillkor och lön inte dumpas för andra. Därför behöver både arbetsgivare och arbetstagarpart ha ett inflytande över processen. Såsom det är nu är det lagstadgade ojämlika maktförhållanden mellan de olika parterna. Arbetsgivaren tar in, Migrationsverket beslutar om tillståndet och Facket får stå som remissinstans däremellan utan inflytande.Claes Muschkinhttps://www.blogger.com/profile/15909235183534607444noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-89327763052894948072012-05-17T12:30:25.212+02:002012-05-17T12:30:25.212+02:00Såvitt jag förstår handlar detta om arbetskraftsin...Såvitt jag förstår handlar detta om arbetskraftsinvandring utanför EU/EES. Har Sverige brist på pizzabagare? Svaret är nej. Hoppas S står fast vid att strama åt den ohejdade arbetskraftsinvandringen utanför EU/EES samtidigt som vi har massarbetslöshet i landet.Leifhttps://www.blogger.com/profile/06624520818559171183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-40729821702454842272012-05-17T11:30:57.840+02:002012-05-17T11:30:57.840+02:00Hej Leine.
Bensinpriset skulle automatiskt anpass...Hej Leine.<br /><br />Bensinpriset skulle automatiskt anpassa sig till geografiska förutsättningar om landskatt (Land value tax) även gällde mark som används till bensinmackar.<br /><br />Vi skulle slippa administration och planekonomi för att styra bensinpriset. Landskatt fungerar nämligen så att man beskattar det oförbättrade landvärdet, dvs man räknar bort värdet på alla fastigheter och förbättringar. Kvar är den mänskliga värderingen av hur mycket placeringen är värd. Placeringens värde uppstår av den lokaltrafik, skola, infrastruktur, vård och annan service som skattepengar finansierat. Siffror på det oförbättrade landvärdet har lantmäteriet redan, så det är lätt att börja.<br /><br />Därigenom uppstår olika beskattning av marken för olika bensinmackar. Då får vi en naturlig differens på bensinpriser som uppstår ur konkurrens och mängden service från staten.<br /><br />Att landskatten dämpar bolåneproblematiken om den även appliceras på boende är en ytterligare bonus. Att den motverkar utglesning är ännu en fördel som miljöaktivister framhäver. Det viktiga är att vi får till en skatteväxling från inkomstskatt till landskatt. Inkomstskatten motarbetar nämligen arbete och tillväxt.<br /><br />De här tankarna kommer bland annat från OECD, IFS, Milton Friedman och miljöpartiet i skottland, de har rekommenderat landskatt för att lösa ganska många av de problem vi har på en och samma gång.<br /><br />Här är ett dokument som visar siffror för en omställning i UK: http://www.andywightman.com/docs/LVTREPORT.pdfBenjaminhttps://www.blogger.com/profile/09166780183467818355noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-14212600019664274692012-05-17T10:08:06.910+02:002012-05-17T10:08:06.910+02:00"Tänk vilken effekt när företag vill flytta u..."Tänk vilken effekt när företag vill flytta ut till landet för att få bättre ekonomi kring drivmedel." Jovisst. Men det skulle inte leda till ökade transporter då?Louisehttps://www.blogger.com/profile/02529160719089426750noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-72782122925228557692012-05-17T09:27:20.973+02:002012-05-17T09:27:20.973+02:00Tycker att bensinpriset bör vara 20 kr/liter över ...Tycker att bensinpriset bör vara 20 kr/liter över hela landet så vi når våra klimatmål. Hellre lägre beskattning i glesbygd för att uppmuntra nya företagsetableringar och inflyttning dit. Samtidigt bör beskattningen av 08:orna höjas.Leifhttps://www.blogger.com/profile/06624520818559171183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-59354369746137434612012-05-17T08:57:29.806+02:002012-05-17T08:57:29.806+02:00Du duckar inför faktumet att detta skatteförslag i...Du duckar inför faktumet att detta skatteförslag initialt var erat eget och ingick i er politik inför valet så sent som 2010...<br /><br />Med din politik blir familjerna arbetslösa och det lär väl leda till mångdubbelt värre problem för dem ...förstår att du är socialist.Jonnyhttps://www.blogger.com/profile/13779289428873272605noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-78475141943005384952012-05-17T08:53:04.553+02:002012-05-17T08:53:04.553+02:00Är du förvirrad ?
1. Avgift till arbetslöshetsers...Är du förvirrad ?<br /><br />1. Avgift till arbetslöshetsersättning tas till större delen ut via arbetsgivaravgifterna och dessa avgifter har inget tak, de är ett direkt procentuellt pålägg på bruttolönen. Dessa avgifter har ingen riskprofilering. Inget tak på avgift, däremot tak på ersättning.<br /><br />2. Ett mindre tillskott betalas via separata A-kassor, dessa intäkter går till respektive kassa, ska ha en riskprofil och ska bland annat täcka kassans administrativa kostnader.Jonnyhttps://www.blogger.com/profile/13779289428873272605noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-42440884513208874762012-05-17T08:48:20.137+02:002012-05-17T08:48:20.137+02:00Vore det inte bättre med gratis mat? Inga kassörsk...Vore det inte bättre med gratis mat? Inga kassörskor, men massor med ordningsvakter i matbutikerna. <br /><br />Det har gjorts försök med nolltaxa i kollektivtrafiken. I ett fall (stadstrafiken) blev bussarna fullsatta, eftersom gående hoppade på en buss som råkade gå förbi, även om de bara skulle ett hållplatsavstånd. Någon minskad bilism märktes inte. På landsbygden i samma kommun ökade bussåkandet med bara 8 %, och ingen vet ju om det också var okynnesresor. I en medelstor stad fick försöket med nolltaxa avbrytas efter skadegörelse på bussarna i mångmiljonklassen. Inga intäkter - ökade utgifter. Det finns ytterligare exempel på nolltaxa, men detta har varit hårt styrt av ekonomin, så att det exempelvis inte har gått att åka kollektivt på kvällar och veckoslut. Kollektivtrafiken har varit sämre rustad att möta konkurrensen från bilismen. Priselasticiteten i kollektivtrafiken är låg, d.v.s. svårt att konkurrera med privatbilismem genom prissänkningar. Det finns massor med utredningar som styrker detta. Kollektivtrafiken dras generellt med för dålig tillgänglighet (landsbygd) elleer får dålig komfort (större städer). Att förbättra detta är inte gratis. Jag tänker motionera om att en lag införs, som tvingar kommuner /landsting (läntrafikhuvudmännen) att upprätthålla trafik sju dagar i veckan för alla sina invånare, med minst tre turer och dagen, varav minst tre kvällar per vecka. Ingen ska tvingas leva isolerad i sin bostad. <br /><br />Varför ska den som jobbar och tjänar pengar, eller har en pension, må vara usel, ha gratis kollektivtrafik? Och varför just kollektivtrafik, när man får betala för allt annat? Kollektivtrafiken behöver varenda krona, den kan få, om den ska vara till för alla. <br /><br />Lars FlemströmLarshttps://www.blogger.com/profile/16229191554516436921noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5539084874759142025.post-1448579487230132552012-05-17T07:41:03.336+02:002012-05-17T07:41:03.336+02:00Men om vi sänker priset geografiskt och då exempel...Men om vi sänker priset geografiskt och då exempelvis 10kr för glesbygd samtidigt höjer kommunal/statlig punktskatt med 2kr eller lägger på 2kr på priset till bensinen och då 12kr varpå 2 kr till kollektivtrafiken som blir gratis. <br /><br />Inga spärrvakter, inga biljetter men busschaufförer lär det gå åt :-)Leine Johanssonhttps://www.blogger.com/profile/06253070565775099494noreply@blogger.com