Ladda ner Schysta appen


Hitta restaurangen med kollektivavtal
LADDA NER SCHYSTA APPEN
Siffersticka IF Metall Android

Lite mer analys tack?

Jag är nog en av dom som vill hjälpa unga att få jobb och även behålla dom.
Bl.a. röstade jag för att gå ner i arbetstid (mindre lön) på min arbetsplats, för att rädda så många som möjligt från Alliansens nedmonterade A-kassa.

Men när jag var på stan och delade ut lite material så gick ungdomarna förbi när man sa A-kassa, men då slängde jag ur mig "ni kanske tycker det är bra med ungdomslöner". Vilken reaktion man fick när man förklarade att Alliansen vill betala mindre till unga som gör samma jobb som vi äldre. Frågan är då när Alliansen påstår att unga vill ha mindre i lön för samma jobb. Är det bara M.U.F. man intervjuat?

Sedan såg jag denna artikel
"Handels vilseleder om ungdomslöner"
http://www.aftonbladet.se/debatt/article6296508.ab

Nu vill jag också slänga ut mig lite.
18år, söker man aktivt jobb då?
Jag var 18 när jag slutade skolan och då var den 2årig. finns det 2åriga linjer kvar?

Om vi ska ha olika löner för att motverka behovet så kanske vi ska införa kvinnolöner som togs bort på 60-talet och införa manslöner för att stimulera de områdena där det finns lite av könen? ex. stålindustrin säger vi har 21 000kr kanske kvinnor bör få 15 000kr om de började där? och männen får mindre om de tar anställning inom Handels?
Verkar korkat eller hur?

Min egna slutplädering:
Arbetsgivarna idag har ett behov av arbetskraft. Eftersom jag fortfarande har fötterna på jorden och är med och känner de beslut som arbetsledningen gör, ser jag att det man från företagen vill är att öka produktionen utan att anställa. Så kommer företagen anställa för att det blir några tusenlappars skillnad? Tror inte det. Vi ska göra fler produkter med samma bemanning idag. Och JA arbetslösheten bland ungdomarna kommer att öka eftersom ALLAIANSEN inte aktivt vill stödja svensk basindustri och göra det lättare för företagen. Ni har haft 3år på er att hjälpa företagen men inte gjort ett dyft. eller?

Så Annie Johansson tänk om tänk rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar