Försöker förklara för medlemmar på IF Metalls utbildningar att om de tycker allt är fel så är inte lösningen att gå ur organisationen. Många resonerar som i valet till riksdag m.m. att "de är lika goa kålsupare allihopa", sedan skiter man i att rösta och därmed påverka.
Hur påverkar man?
Jo, genom att rösta, bli medlem och engagera sig om man nu tycker att det är fel på saker och ting.
Broderskapsrörelsen har som det nu framkommit två!!! manifest. Ett för Kristna och ett för Muslimer. Där då HBT frågan är som bortblåst i det muslimska manifestet. Frågan här som jag vill belysa är inte vad som är rätt eller fel utan som jag inledde med, nämligen vem kan påverka?
Jag tänkte över mitt medlemskap i Broderskapsrörelsen i ca: 10sek. Sedan vill jag vara en som påverkar och då för att påverka och vara med i beslut så måste man vara medlem. Om man nu inte är modebloggare eller stor ledarskribent med tangentbordets skicklighet.
Jag kommer att fortsättningsvis vara med Broderskapsrörelsen och försöka få de som är ledare för denna organisation att förstå felet med TVÅ!! olika manifest för EN!! organisation.
Förslag:
Vi benämner oss "Sveriges kristna Socialdemokrater" med ett Manifest för Kristen Vänster. Och det vore enklast om muslimerna bildade "Sveriges muslimska Socialdemokrater" med då sitt egna manifest och utan att vara en "under organisation" till den kristna vänstern? Måste väl vara heltokigt?
Förstår dock ledningens agenda att vara de som "sammanför två stora religioner till en organisation" och de är inte lite ambitiöst, och det lyckades inte eftersom vi spelar inte med samma spelregler (olika manifest).
Gör om, GÖR rätt!!
SR - Då Broderskap öppnade upp för Muslimer
SvD - Debatt som synlig gjort feltänket
SvD - Ytterligare
Jag förstår ditt resonemang. Om jag hade varit medlem hade jag nog hållit med, men jag har länge tänkt bli medlem och det här får mig att inte orka. Det känns som att det från början kommer att finnas en stor uppförsbacke av hemliga, outsagda konstiga hänsyn
SvaraRaderaAtt vara med är att visa på att kristendom går att förena med socialdemokratiska värderingar och politik. Som man brukar säga Jesus var den förste sanne socialisten. Att sedan majoritet på möten efter debatt driver igenom något är ju som sagt majoritetens möjlighet om de är i majoritet ;-)
SvaraRaderaUr min läsning av NT är Jesus ingen socialist. Det går att axplocka passager som får det att låta så, men tar man dokumentet i sin helhet ser man att han mest för sig med retorik och härskarteknik.
SvaraRaderaPassager som Johannes 13:16, Lukas 12:45-48, Lukas 19:11-27, Markus 14:3-7 är helt bakvända och få ställen är lika övertydliga som hyllandet av kvinnan som skänker sina sista slantar till templet istället för tvärt om (Lukas 21:1-4/Mark 12:41-44). Hur är det med Matteus 15:22-28? Vem idag skulle ens tveka på att hjälpa ett barn innan dess mamma underkastat sig?
Liknelsen i Matteus 22:1-14, vem ser upp till sådan elitism idag?
Kvinnor är knappt omnämda men ges endast uppskattning efter någon form av uppoffrande, Markus 14:3-9/Johannes 12-3, Lukas 7:45.
En av de mest slående uttalanden gör är dock vad som sker efter kvinnan i Markus 14:3-7 underkastat sig; "Låt henne vara! Varför oroar ni henne? Hon har gjort en god gärning mot mig. De fattiga har ni alltid hos er, och när ni vill kan ni göra gott mot dem, men mig har ni inte alltid."
Kombinationen socialism+kristendom är intellektuellt ohederligt.
Gärna förklara hur du kan trasa sönder Jesus kärlek till utsatta och de "mindre" i samhället genom Markus 14:3-7. Det är precis som Jesus säger och som du citerar. Han har ju rätt och hon gav Jesus en smörjelse av kärlek till honom med dyr olja som hon kunnat sälja för att ge till fattiga (som är ditt argument).
SvaraRaderaMen Jesus visste att han skulle dö för alls våra synder och därför ses detta som Jesus sista smörjelse.
Men vissa tolkar allt, och bibeln ger utrymme för tolkningar på gott och ont. Därför "pröva allt och behåll det goda" ;-)