Ladda ner Schysta appen


Hitta restaurangen med kollektivavtal
LADDA NER SCHYSTA APPEN
Siffersticka IF Metall Android

Hillevi får en slänga av Svenskt Näringsliv, och jag är på

Visserligen brukar det i mina blogginlägg vara en ironisk ton där arrogansen och oviljan av den borgerliga Regeringen att inte se det verkliga problemet finnas med, så det kommer inte som en "chock" när till och med Svenskt Näringsliv och då med Patrik Karlsson som ansvarar för arbetsmarknadsfrågor antyder saker.

Ekot intervjuade arbetsmarknadsministern Hillevi Engström om misslyckandet att få ungdomar i arbete, och då speciellt långtidsarbetslösa ungdomar. Borgarnas Särskilda anställningsstöd är ett misslyckande där 500 av 12500 berättigade har nyttjat detta. Hillevi Engström ser det INTE som ett misslyckande utan säger att det är företagen som inte förstått att det är billigt att anställa. Därför slösar Hillevi Engström ännu en miljard till Arbetsförmedlingen som redan genererat +18miljarder, men visst en miljard till för Coaching och information.

Patrik Karlsson från Svenskt Näringsliv säger att företagen MÅSTE utgå från verksamhetens BEHOV, och har inte ungdomarna den kompetens som behövs för verksamheten så funkar det inte. Oavsett om de är gratis alltså.

Detta har bl.a. jag och flera med mig påtalat många gånger att det går inte att göra reformer som går ut på att DUMPA lön för att tro det genererar jobb, utan utbildning krävs, men Borgarna verkar vilja ha okunniga arbetare.

Det bästa kommentaren med snudd på min nivå är när Patrik Karlsson säger:
"Jag tycker det saknas en del pusselbitar i den förståelsen faktiskt"
Själv hade jag sagt ett mer tydligt budskap.
Det saknas några pommes i Hillevie Engströms Happy Meal, men visst pusselbitar går också bra ;-)

Media: Ekot, Ekot2
Blogg: Göran, om jobbcoacher, Inlägg2

Gammalt i ämnet:

Media: DNAbTv4eKurireneKuriren2eKuriren3EkotEkot2,  DagenExEx2Ex3Ab2Ab3Svd
SvdSvdDnEkotDAAbDiExSvdE24SvdSvd2Svd3Svd4Svd5Svd6AbSvtArbetetGPSvdAbAgenda 10min in, ExEx2ExSvdRapportDnGPNSKAbeKurirenBtLtDbDagenEkotDinykollSvdExEkotDADA2AlvestaArbetet234567EkotSvd
Blogg: LennartMobergGöranCamillaGuranS-Skåne, GöranRBAWTordMattiasBjörnKarinJanRogerMonicaMobergOlaKulturbloggen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar