Ladda ner Schysta appen


Hitta restaurangen med kollektivavtal
LADDA NER SCHYSTA APPEN
Siffersticka IF Metall Android

Det är dags för Regeringen att ta ansvar

Det är inte ofta som ett Facebook inlägg berör mig så som Jimmy Fredrikssons inlägg om deras dotter som blott 9år gick bort oktober 2011 i en dragkamp mot sjukdom som till slut blev övermäktig. Men lidandet för denna familj slutar inte där Försäkringskassan som följer de regler och direktiv som bl.a. Kristdemokraterna applåderade i Riksdagen när det beslutades, tillsammans med de Moderaterna, Folkpartiet och Centern. Ett mänskligare Sverige var Kristdemokraternas valmantra.

Nedan ett utdrag från Jimmy Fredrikssons inkägg:

"Våren 2011 började Meja bli svag i ena armen, vi ville inte tro det värsta men både jag och Linda visste innerst inne att detta inte var bra. Vi fick beskedet att hon insjuknat igen och att det inte fanns något dom kunde göra för henne.


Vi beslutade oss för ta vara på tiden vi hade kvar med våran älskling vi reste till ställen som Meja gillade Disneyland, kolmården, varberg mfl, även om vi var sorgsna i hjärtat hade vi en kul tid och bestämde oss för att inte bryta ihop för Meja och lillasysters skull, men ibland försvann jag eller Linda utan anledning för att lätta på trycket och gråta. Till slut började sjukdomen ta överhand och Meja blev snabbt sämre, hon kämpade in i det sista med att sitta upp i soffan och försöka äta själv, men sista veckarna blev hon sängliggande och orkade inte prata så mycket, jag brukade bära ut henne med madrass och täcke på alltanen, jag inbillar mig att hon behövde frisk luft och lite sol.

22 oktober somnade Meja in hemma i våran säng, jag och linda låg och höll om henne länge efter att hon slutat andas. Vi pratade inte så mycket med Meja om döden men vid ett par tillfällen pratade hon och Linda, och Meja ville inte bli begravd i en kista hon ville ha sin säng och mammas täcke. Som far hade jag inget val, jag gick ut i garaget och byggde om hennes säng, till en sängkista.

Vardagen börjar sakta komma tillbaka, sorgen finns hela tiden närvarande men jag lär mig att hantera den bättre och bättre. Jag jobbar nu halvtid och det går men efter 4-5 timmar tar orken slut och det kommer mörka tankar, värst är i bilen när man kör själv och sitter och tänker. För första gången i mitt liv kan jag säga att jag längtar efter att få dö. Om det inte varit för lilla ida och min älskade fru hade jag utan tvekan följt Meja på hennes resa, vart den än skulle fört oss."

Beskedet:
"Men halvtid med sikte på 75 och sen 100 procent duger inte åt försäkringskasan. och att man har kämpat i fem år mot cancern med ens egen dotters död som utgång verkar inte vara så märkvärdigt, dom har tagit beslut att jag kan jobba heltid och försäkrat ut mig, hon som tagit detta beslut är en handläggare i Umeå.


Handläggaren har tagit detta beslut utan att ens ha träffat mig och aldrig frågat hur jag mår, och när hon ringer och ger mig beskedet är hon helt kall, beklagar sig inte att lagen ser ut så här, utan säger rakt ut lite stolt att "JAG har tagit beslutet att försäkra ut dig!""

Det är dags att ställa den svenska Regeringen till svars för sitt handlande och förändrat Försäkringskassan till ett omänsklig myndighet som mer eller mindre gjort handläggare helt känslolösa genom att de måste följa de regler som finns.

Det är dags för förändring!

Facebook: Jimmy Fredrikssons inlägg i dess helhet
Media: AbAb 12SVTDagens ArenaÖstran, AbAF, DN, DN2, DN3P3, Svd, Svd2GP, Ex, Ex2Ekot, Ekot2
Blogg: MobergAmelia, Daniel



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar