Ladda ner Schysta appen


Hitta restaurangen med kollektivavtal
LADDA NER SCHYSTA APPEN
Siffersticka IF Metall Android

Semester för vissa

"arbetslinjen" gäller året om, ingen semester
till de sett från högerns perspektiv
"lata" arbetslösa i 
Fas 3...)


Det är ny dag och semestern är som allra bäst i full gång för de allra flesta inklusive för undertecknad därav dröjsmålet vad inlägg med mera beträffar och antalet sådana. Men det finns en växande skara med människor, som förvägras att ha semester även om detfinns (?) en s k permissionsrätt på 20 dagar som de drygt 34 000 långtidsarbetslösa i den s k jobb och utvecklingsgarantins Fas 3 har möjlighet att använda sig av. För så är det, är man arbetslös och framför allt långtidsarbetslös ja då har man förverkat rätten att ha ledigt under sommaren i vart fall semester som vi tänker oss densamma - de av oss med jobb som kan åtnjuta ett antal veckors avkoppling...

Så hur är det då att vara inskriven i fas 3, som det så vackert kallas för på Arbetsförmedlingens språk...? Ja förutom att det är mer eller mindre meningslös förvarig i s k sysselsättningsprojekt som inte leder någon vart jobb eller utveckling är det minsta man kan säga att en fas 3-placering medför så handlar det om att villkoren för de allt fler långtidsarbetslösa i sagda "åtgärd" inte är så bra t ex beträffande försäkringsskyddet. Det ger inte direkt någon trygghet men å andra sidan Fas 3 är inte uttänkt för att vara något som kan klassas som en "walk in the park" utan det är en tydlig straffande funktion inbyggd i densamma...

Till det har vi en riktigt låg ersättning (det finns tyvärr också långtidsarbetslösa, som inte har rätt till en sådan...) som ska utgöra betalningen för att man ska tvingas utstå en ytterst inhuman förvaring till ingen nytta alls ja möjligen om man bortser ifrån att de hugade arbetsgivarna får 5 000 kr/mån/långtidsarbetslös för att det "besvär" som en Fas 3-placering medför. Usch, det är på många sätt skamligt att det på svensk arbetsmarknad 2013 finns en växande skara med människor som inte duger till annat än att utföra arbetsinsatser utan att få en riktig och juste lön för det. I ett inlägg i Facebook gruppen Vi som INTE vill ha Fredrik Reinfeldt som statsminister skriver en av de drygt 34 000 långtidsarbetslösa följande...:
Jag är fas 3:a och gick gratis heltidsanställd inom vården. Jobbade och slet och gjorde samma uppgifter som ordinarie personal, för 2800 kr i månaden som ersättning för f-kassan. Jag tvingades jobba röda dagar och långa helger utan lön för annars hotades jag med indragen ersättning. Och min lyxiga ersättning på 2800 kr kunde jag inte leva utan....

jag behandlades som skit och hade inte ens råd att ha med mig lunch till jobb. Fick gå svimfärdig och illamående hela dagarna och kvällarna fyra månader i sträck. Fick jag något ut av denna praktiken? Min underbara sysselsättning? Ja jag lärde mig att du inte är värd ett skit som människa om du är arbetslös enligt en moderat, och att jag lika bra kunde dö för jag hade inget människovärde mer.
Det är ett mycket argt inlägg som jag kan ta del av och som för Alliansen och ytterst Moderaterna som risas riktigt ordentligt kan ses som på gränsen till vad som kan anses som OK (att jämföra med nazismen m m är inte en okej debattmetod, oavsett...). Men det är ett inlägg som vittnar om att det finns en växande frustration ja ilska bland de långtidsarbetslösa som behandlas som nollor i Alliansens Vi och Dom Sverige - nollor som man kan handskas med hursom haver för att man har trätt över gränsen 450 dagars arbetslöshet och därmed förtjänar man en straffkommendering i ett Fas 3-projekt. När Fas 3-deltagare tvingas att arbeta för drygt 2 800 kr/månaden (!!) då förstår jag att ilskan den växer och min skarpa uppmaning till arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) kvarstår - fasa ut Fas 3 nu...!!


Text från Martin Moberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar