Ladda ner Schysta appen


Hitta restaurangen med kollektivavtal
LADDA NER SCHYSTA APPEN
Siffersticka IF Metall Android

Glöm aldrig de som inte orkade mer

Frågan som jag ställer mig är hur kan det ha tagit så lång tid innan utsatta människor verkligen får rätt? Kommer detta att bli den vändning som vi väntat på eller kommer Försäkringskassan fortsätta att nitiskt följa texten i förarbetet kring lagtexten som den borgerliga alliansens riksdagsledamöter applåderade igenom och en lagförenkling som i många fall pekats ut som en orsak till självmord.

"Men smärtan hängde kvar. Han kunde inte sova, han drogs med ständig värk. Genom åren försökte han träna sig tillbaka, men han klarade aldrig att börja jobba igen utan tvingades gå sjukskriven.
Som så många andra blev Ari utförsäkrad vid årsskiftet när de nya hårdare reglerna trädde i kraft.
– Jag förstod direkt att något var på tok när han kom hem till mig i januari och berättade. Han hade fått ett brev från Försäkringskassan.
– Vi satt och pratade och jag sa till honom att han måste gå till Arbetsförmedlingen. Jag nästan tvingade honom fast jag kände att det var mot bättre vetande. Han var ju så uppgiven, så skör, apatisk.
– Mamma, sa han, mamma jag tror inte jag orkar mera."

"Försäkringskassan ville tvinga henne att arbeta – trots att hon var fysiskt och psykiskt sjuk.
Då brakade allt samman för Mari-Louise, 61.
Hon tog sitt liv."

"Försäkringskassans chefsjurist Eva Nordqvist välkomnar att tolkningen av lagtexten klargörs."


Media: Ekot, Svt, Tv4, Svd, Nsd, GP, BT, eKuriren, ST, Folket, Db, Ltz, Ab
Äldre medialänkar: AbAb, Ab, Ab
Inlänkat: Vem vill bli sjuk i sjuka Sverige, Självmordsregeringen
Annat: Nätverket Resurs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar