Så svarade Thord Sandahl, ordförande för Biltrafikens arbetsgivarförbund, när Värnamo Nyheter nyligen frågade honom hur åkerinäringen mår egentligen.
Det kan vara svårt att tro honom om man färdas på en svensk riks- eller Europaväg. Det är ju lastbilar överallt.Men hälften av de lastbilar du ser på svenska vägar är inte registrerade i Sverige. Det vore väl inget problem om det inte vore för den pris-, avtals- och lönedumpning som följer med.
Har usla arbetsvillkor
Enligt reglerna får utländska åkerier bara stanna i Sverige i sju dygn och göra tre inrikes transporter innan de lämnar landet. Men reglerna överträds ofta.Enligt en studie från Lunds universitet lämnar tusentals utländska lastbilar aldrig landet. Chaufförerna jobbar för skamlöner och ofta med rent usla arbetsvillkor.
Parallellt med detta hyr svenska åkerier in chaufförer från låglöneländer för att köra inrikestransporter här i landet. Även här förekommer det att man betalar löner långt under kollektivavtalsnivåer och dessutom struntar i att betala skatter och arbetsgivaravgifter.
Enligt Skatteverket är transportbranschen den enda bransch där den osunda konkurrensen upplevs ha blivit värre under senare år, rapporterar Dagens Arena.
Viftar bort S-förslag
Det är alltså låga löner, usla villkor och dålig trygghet som håller på att slå ut svensk åkerinäring, och transportbranschens arbetsgivare och arbetstagare vill gemensamt se åtgärder mot missbruket. Men regeringens partier har varit kallsinniga i både riksdag och Europaparlamentet.Socialdemokratiska förslag, som att
alla frakthandlingar ska finnas i bilen och att straffavgifterna för åkerier som bedriver illegal trafik ska höjas, viftas bort.
Fackliga tankar om att den som köper transporterna får ta ett större ansvar vill man inte lyssna på.
Kaoset kan få ett slut
Europeiska erfarenheter från Finland där de kräver att transportköpare undersöker att åkeriet som anlitas har F-skattsedel och sköter sina skatteinbetalningar, eller från Holland där åkerier måste anställa alla förare som kör åt dem och alla egenföretagare har egen bil och trafikstillstånd, det vill man inte ta del av.Idéer om att höja skatten på lastbilstransporter så att alla som utnyttjar svenska vägar betalar för sig är inte heller aktuell.
I stället har Moderaterna föreslagit att lastbilstransporterna helt ska avregleras.
Men kaoset på våra vägar kan få ett slut. Förslag och idéer finns. Människor från andra länder ska inte behöva bo på parkeringsplatser och arbeta för skamlöner i Sverige.
Men då krävs en annan politisk majoritet, i Europaparlamentet och i riksdagen.
Blogg: Moberg
Mobergs länkar: Johan Danielsson och Aftonbladet och SvD Näringsliv 1 och SvD2 och Monica Green och Martin Moberg och Peter Johansson och Svante Säwén och fler inlägg påLedarsidorna.se, Opinionsverket, Politometern,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar