Ladda ner Schysta appen


Hitta restaurangen med kollektivavtal
LADDA NER SCHYSTA APPEN
Siffersticka IF Metall Android

Mingel i Almedalen

Vad är det för speciellt med mingel i Almedalen och är det något som ger något?
Kort svar ja.
Gårdagens mingel i Almedalen var något som jag planerat, men ändå var osäker hur det skulle bli. Jag vet att jag sagt det förut att det är enklare att få kontakt och diskutera, men också att det kan bli en del nitar. D.v.s. inte ger något alls.
Men på det "hårdaste" minglet i Almedalen var nog ett av de bättre. Jernkontoret och SweMin som var värd för detta gjorde det på ett bra sätt. Tävling mellan politiker, där min förvåning var att Moderaterna dissat deras mingel.
Att våga ta kontakt och börja prata är väl en konstart, men denna kväll var det enkelt att samtala om det ena och det andra.
Hade först bra samtalet innan minglet ens började. Kring arbetsmarknad och företagskultur. I början av minglet samtalade jag med Dalarna science park, Guide från Falugruva och swerea-kimab. Otroligt givande samtal kring det mesta som Almedalen i sin helhet till arbetarnas villkor på arbetsmarknaden. Produktionsystem och LEAN där vi hade mycket bra diskussion kring måluppfyllelse utifrån kvantitativa metoder eller verksamhet i sig.
En representant för SSAB kom in i samtalet och vi fortsatte efter sedvanlig presentation av oss själva, diskussionen om produktionssätt och verksamhetens mål. Han förde fram Scania som en föregångare inom LEAN och att dom applicerar det i sin organisation utifrån deras förutsättningar. Vilket är roligt men från fackföreningshåll måste vi vara vaksamma och framför allt MED i samtalen.
Samordningsförbundet Västra Skaraborg anslöt sig och vi pratade om samordning mellan organisationer för att påverka och engagera. Vilket blev en bra avrundning opå samtalet.
Jag fortsatte efter detta lyckade mingel till Teaterskeppet där Sustainable solution hade mingel. Även detta var en positiv upplevelse med välkomnande och samtal kring nytänk och innovationer. Fick lyssna till chefen för Intel i Sverige kring quadruple helix där användarna är med och bidrar med erfarenhet och data för att vi tillsammans måste forma framtiden. Liten fundering kring integritet poppade upp hos mig. Bra samtal efter det med några kring EL bilar och laddstolpar och svårighet att samsas om standarder.
Toyota visade upp en bränslecell bil där du tankar vätgas och det omvandlas till el och därmed kommer du längre och har en starkare bil. Tyvärr kostar den väldigt mycket och nätet för att tanka är inte helt 100 utbyggt. Jag erbjöd dom 200 000 och dom sa, visst visa oss pengarna här och nu
Lyckad mingelkväll alltså och som tack till Jernkontoret vill jag påminna om Ståldagen 9 november i Stockholm
p.s. hoppas att Alteredcompany får ut sin produkt. Så hjälp dom gärna. Ett munstycke till vanliga kranar som reducerar vattenmängd till 97% när du tvättar händerna. Alteredcompany.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar