Ladda ner Schysta appen


Hitta restaurangen med kollektivavtal
LADDA NER SCHYSTA APPEN
Siffersticka IF Metall Android

Onsdagens reflektion

Onsdagen började med samtal kring kulturkrockar som förändrar. Ett givande samtal som väckte frågor och hopp för vi inom fackföreningsrörelsen borde aktivera oss mer i att förklara den svenska modellen för våra nyanlända kamrater (se separat inlägg).
Skulle vara med på ett seminarie på "industriområdet" men hamnade i bra samtal med en underleverantör till Scania och då fler av mina kamrater var på seminariet prioriterade jag om. Produktionsystem, utveckling och möjligheter fanns med i samtalet.
Sedan tittade jag in hos Dagens industri som hade samtal om Den outnyttjade kraften - ökad jämställdhet. Här imponerade Skanskas Pia Höör som hade många bra inlägg i samtalet. De som är mot kvotering, betyder det att vi redan har utvärderat kompetensen hos 50% av befolkningen. Företagen går utbildning om implementera Lean men tror att dom inte behöver det för jämställdhet. Hon var helt enkelt klockren.
Sedan blev det mer allvarligt när jag var med på TV4 #InteEnsam där berättelser om tjejer och kvinnor som blivit utsatta för sexuellt ofredande och övergrepp, lästes upp (se separat inlägg)
Onsdagens mingel blev otroligt bra så jag kommer göra ett separat inlägg efter morgonens samtal med Svenskt Näringsliv om deras roll i flyktingkrisen (som deras rubrik är).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar